MF研究者総覧

研究者データベース

Brown, Ivan Bernard ブラウン, アイウ゛ァン バーナード

コース専門職学位課程(教育実践高度化専攻) 教科教育・教科複合実践研究コース(人文・社会/英語) 【令和3年度まで】修士課程(学校教育専攻) 学校教育深化コース(文理深化/英語)
所属部署名大学院学校教育研究科 人文・社会教育学系
職名准教授ホームページURLhttps://jglobal.jst.go.jp/detail?JGLOBAL_ID=201401098722886940
生年1972E-mail
TEL博士課程担当

プロフィール

研究キーワード

    会話分析, 社会心理言語学, 社会言語学, 異文化コミュニケーション, 英語教育

研究分野

  • 人文・社会 / 外国語教育 / 異文化コミュニケーション

経歴

  • 2013年04月
    -
    現在
    上越教育大学 大学院学校教育研究科(人文・社会教育学系)(准教授)
  • 2009年04月
    -
    2013年03月
    上越教育大学 人文・社会教育学系(特任講師)
  • 2006年04月
    -
    2009年03月
    上越教育大学 人文・社会教育学系(外国人教師)
  • 2005年09月
    -
    2006年03月
    英国ケント州立カンタベリー・カレッジ 生涯・コミュニティ・カレッジ(ESOL非常勤講師)
  • 2003年09月
    -
    2005年08月
    英国非営利組織トゥモローズ・ピープル・トラスト タンブリッジ・ウェルズ支店(ESOL非常勤教師)
  • 2002年09月
    -
    2003年08月
    英国非営利組織トゥモローズ・ピープル・トラスト タンブリッジ・ウェルズ支店(ESOL教師)
  • 1997年07月
    -
    2000年07月
    JETプログラム 沖縄県伊是名村教育委員会(主に中学校)(外国語指導助手)

学位

  • 文学修士(優等)(応用言語学)(英国ロンドン大学バークベック・カレッジ)
  • 音楽学士(英国エジンバラ大学)
  • イングランド内の公立中等教育学校の音楽担当教員免許(英国ケンブリッジ大学)

学歴

  • 2003年10月
    -
    2005年08月
    英国ロンドン大学バークベック・カレッジ大学院 言語・言語学・文化研究科 文学修士(応用言語学)
  • 2000年09月
    -
    2001年07月
    英国ケンブリッジ大学 大学院教育学科音楽教育分野(ホマートン・カレッジ) イングランド内の公立中等教育学校の音楽担当教員免許
  • 1993年10月
    -
    1997年07月
    英国エジンバラ大学 音楽学部 音楽学士

所属学協会

  • (ISCA) 会話分析国際学会
  • BAAL(英国応用言語学会)
  • CAN Kanto (関東会話分析データセッション研究会)
  • IALIC(言語・異文化コミュニケーション国際学会)
  • 異文化コミュニケーション学会
  • 上越英語教育学会
  • 全国英語教育学会
  • 全国語学教育学会
  • 大学英語教育学会
  • 中部地区英語教育学会
  • 国際語用論学会

委員歴

  • 2017年07月
    -
    現在
    上越英語教育学会 事務局長
  • 2012年10月
    -
    2014年10月
    JALT(全国語学教育学会)新潟支部 会員記録(Membership Chair)

教育活動

担当経験のある科目

  • 英語コミュニケーション演習(異文化理解を通したリーディング)
  • 英語コミュニケーション演習(会話の原理)
  • 異文化コミュニケーション演習
  • 異文化コミュニケーション特論
  • 異文化コミュニケーション応用研究セミナー
  • 異文化コミュニケーション基礎研究セミナー
  • 『英語』(ブリッジ科目:小学校教員免許用専門的事項)
  • 英語コミュニケーション演習(基礎論)
  • 人間教育学セミナー(教職の意義)
  • コミュニケーション英語AII
  • コミュニケーション英語AI
  • 英語コミュニケーション(会話)
  • 英語基礎研究
  • 英語コミュニケーション(ライティング)
  • 教職実践演習
  • 現代英語演習
  • 現代英語特論
  • コミュニケーション英語CI
  • 海外フィールド・スタディ
  • 海外教育特別研究A
  • 海外教育研究A
  • 海外教育特別研究B
  • 海外教育研究B
  • 実践場面分析演習「英語」
  • 実践セミナー「英語」

主な指導論文

  • Training in Specific Oral Communication Strategies and its Effects on Japanese EFL Learners' Willingness to Communicate in English(修士論文)
  • Comparing the Effects of Identical Task Repetition and Task-type Repetition on Japanese EFL Learners’ Pragmatic Competence: Focusing on Requests in Speaking and Listening(修士論文)
  • Communication Strategies and Repair in a "Conversation for Learning": A Case Study Using Conversation Analysis and Supplementary Data(修士論文)
  • An Exploratory Case Study on EFL Learners’ Request Behaviors From the Perspective of Rapport Management(修士論文)
  • Participants’ Perspectives on Criticism in Talk-in-Interaction: The Case of a Peer-Feedback Session Among Experienced Japanese EFL Learners(修士論文)
  • Mutual Orientations to Knowledge as Co-Constructed Through Sequential Organization in EFL Classroom(修士論文)
  • Can Government-Approved English Textbooks Used in Japanese Junior High Schools Help Improve Students' Intercultural Communicative Competence?(修士論文)
  • A Qualitative Case Study of a Lesson Designed to Improve Intercultural Communicative Competence,with Elements of Light CLIL: Focusing on Interaction During and After an Intercultural Simulation Game(修士論文)
  • An Exploratory Case Study on EFL Learners' Complaint Behaviors from the Perspective of Report Management(修士論文)
  • Participants’ Use of Communication Strategies in the Role-Play Task of the ACTFL-OPI: The Case of Japanese EFL Learners(修士論文)
  • Exploring CLD students' Orientations Toward School English Lesson: An Ethnographic Case Study in Rural Japan(修士論文)
  • Intercultural Reflection Through the Autobiography of Intercultural Encounters: The Case of Interculturally Experienced Japanese University Students(修士論文)
  • Differences in Nonverbal Behavior Between Anxious and Non-Anxious Japanese EFL Learners in Face-to-Face Communication: A Case Study of Japanese University Students(修士論文)
  • Code-Switching and Participants’ Orientations to Learning: A Case Study of Classroom Interactions in EFL Classes at a Junior High School in Japan(修士論文)
  • Upper Elementary School Students’ Displays of Emotion Related to a Speaking Performance Test: A Mixed Method Case Study Employing Questionnaires and Interactional Analysis(修士論文)
  • Social Categories as Multiple and Emergent in Classroom Interaction: An MCA-Based Case Study of an ALT-JTE Team-Taught Class in Japan(修士論文)

研究活動

論文

  • Applying Conversation Analysis to the Development of Interactional Competence in a Second Language: A Review
    Brown, I. B
    上越教育大学研究紀要 40(1) 275-284 2020年09月 英語
  • EFL学習者による「英会話」の相互作用的共同構築ー予備的な観察ー
    Brown, Ivan B.
    上越英語研究 17 1-14 2020年03月 英語
  • A conversation analysis of an overseas visitor’s extended service interaction in an English environment: Focusing on shifting participation frameworks
    Brown, I. B, Elderton, S
    上越教育大学研究紀要 37(1) 163-171 2017年10月 英語
  • Verbal and non-verbal management of repair in NS-NNS English conversation and the potential of overseas field data as teaching material
    Brown, I.B, Elderton, S
    上越教育大学研究紀要 36(2) 531-540 2017年03月 英語
  • ある大学2年生クラスにおける語用言語学的気づき、 熟達度、複数動機づけ要因の関連性
    ブラウン アイヴァン
    中部地区英語教育学会紀要 46 17-24 2017年01月 [査読有り] 英語
  • Story-telling and interactional management in Internet-based instructional conversation using English as a lingua franca: Analysis, methodological issues and pedagogical implications
    Brown, I.B, Elderton, S
    上越教育大学研究紀要 36(1) 173-184 2016年09月 英語
  • 「オーラル・コミュニケーション方略の指導と調査的測定及びL2動機づけ・アイデンティティ要因」
    ブラウン,アイヴァン
    上越英語研究(15) 15-30 2016年03月 英語
  • Applying conversation analysis to (intercultural) communicative competence and L2 pedagogy: An overview
    Brown, I.B, Watanabe, M, Elderton, S
    上越教育大学研究紀要 33(1) 167-178 2014年03月 英語
  • Relationships Between L2 Motivation and Oral Communication Strategies Among Japanese University EFL Students
    Brown, I, B
    上越教育大学研究紀要 32(1) 273-283 2013年02月 英語
  • Sustaining conversation: Revisiting the teachability of communication strategies
    Brown, I, B
    A. Steward (編集) 『JALT2010 Conference Proceedings』 601-612 2011年09月 [査読有り] 英語
  • Exposure to Representations of Cultures in English Syllabus Content and its Motivational Influence on University EFL Students in Japan
    Brown, I, B
    上越教育大学研究紀要 30(1) 153-165 2011年02月 英語
  • World Englishes, Student Projects and Attitudes
    Brown, I, B
    A. Stoke (編集者), 『JALT2008 Conference Proceedings』 715-726 2009年09月 [査読有り] 英語
  • On the Integration of Lexical Information into the P&P Model of Syntax
    Brown, I, B
    上越教育大学研究紀要 28(1) 105-117 2009年02月 英語
  • 日本人の英語の発音:理論言語学および社会言語学の視点から
    Brown, I, B
    上越英語研究(9) 3-15 2009年02月 英語
  • Bilingual behaviour, attitudes, identity and vitality: some data from Japanese speakers in London, UK
    Ivan Brown, Itesh Sachdev
    JOURNAL OF MULTILINGUAL AND MULTICULTURAL DEVELOPMENT 30(4) 327-343 2009年 [査読有り] 英語
  • A Meta-Analysis of Recent Research on the Social Psychology of Language
    Brown, I, B
    上越教育大学研究紀要 27(1) 157-161 2008年02月 英語
  • The Critical Period Hypothesis and Second Acquisition: A Critique of Two Empirical Studies
    Brown, I, B
    上越英語研究 8(8) 3-10 2008年02月 英語
  • The Applicability of Brown and Levinson’s Theory of Politeness to Japanese: A Review of the English Literature
    Brown, I, B
    上越教育大学研究紀要 26 31-41 2007年02月 英語
  • Rule Presentation, Feedback and Attention: A Comparison of Two Empirical Studies
    Brown, I, B
    上越英語研究 7(7) 19-32 2007年02月 英語
  • The Japanese community in London: bilingual behaviour, attitudes, identity and vitality
    Ivan Bernard Brown
    ロンドン大学バークベック・カレッジ大学院応用言語学科 1-74 2005年06月 [査読有り] 英語

MISC

  • Introducing Film and Theatre Director Mike Leigh
    ブラウン, アイヴァン
    上越英語教育学会通信(8) 4-6 2012年12月 英語
  • The Difficulties of English Spellings and Some Materials to Help Young Children
    ブラウン, アイヴァン
    上越英語教育学会通信(6) 1-5 2011年12月 英語
  • Using TV Drama in the Language Classroom
    ブラウン, アイヴァン
    上越英語教育学会通信(5) 4-6 2011年07月 英語
  • Senses and Reminiscences
    ブラウン, アイヴァン
    上越英語教育学会通信(4) 1-3 2010年12月 英語
  • Bringing Up Bilingual and Multilingual Children
    ブラウン, アイヴァン
    バイリンガル通信 19(1) 4-6 2010年04月 英語

書籍等出版物

  • 『「人間力」を育てるー上越教育大学からの提言6ー』の第2章の第3節「Human Resourcefulness and Intercultural Communicative Competence: Some Reflections on Theory and Practice」
    上越教育大学出版会,永田印刷 (発売) 2022年03月 ISBN:9784990997373
  • L.U. Takeda & M.Okugiri (編集者) "A Pragmatic Approach to English Language Teaching and Production"の6章目(pp.109-140): "Constructive criticism in talk-in-interaction: Experienced Japanese EFL learners’ peer-feedback sessions on English essays"
    風間書房 2019年12月 ISBN:9784759923094
  • 『「実践力」を育てる-上越教育大学からの提言2-』の第10節:『英語科における「21世紀を生き抜くための能力」の「実践力」の捉え方』
    上越教育大学出版会 2017年12月 ISBN:9784990668587
  • 『「思考力」を育てる-上越教育大学からの提言1-』の第10節『英語科における「21世紀を生き抜くための能力」の「思考力」の捉え方』
    上越教育大学出版会 2017年06月 ISBN:9784990668570
  • 教科内容構成特論「英語」
    上越教育大学カリキュラム企画運営会議 2016年03月
  • 教科内容構成「英語」
    上越教育大学カリキュラム企画運営会議「教科内容構成に関する科目」構築のための専門部会 2014年03月

講演・口頭発表

  • Micro-Level Social Actions and Interculturality in Talk-in-Interaction: A Single Episode Analysed with Multimodal EMCA
    Ivan B. Brown
    Cutting Edges 2023: A Conference on Culture, Language and International Education Research 2023年07月07日
    Culture, Language and International Education Research Group; Centre for Language & Linguistics
    Canterbury Christ Church University, Canterbury
  • Can students’ out-of-class recorded conversations overcome the interactional restrictions of EFL classrooms?
    Ivan B. Brown
    International Conference on Conversation Analysis (ICCA2023) 2023年06月30日
    International Society for Conversation Analysis (ISCA)
    University of Queensland, Brisbane
  • Can L2 Learners Develop Their L2IC Through Collaborative Recording-and-Playback Activities?
    Ivan B. Brown
    6th CAN-Asia Symposium on L2 Interaction 2023年05月27日
    CAN-Asia (Conversation Analysis Network Asia)
    京都女子大学
  • “Yeah yeah yeah” and Other Types of Triple-Pulse Vocalizations in Talk-in-Interaction
    ブラウン, アイヴァン
    会話分析ネットワークアジア:第4回第二言語相互行為シンポージウム 2021年03月28日
    CAN-Asia (Conversation Analysis Network Asia)
    オンライン
  • From Information Service to Ad-Hoc Instruction: Multimodal L2 Talk-in-Interaction at a Railway Station
    ブラウン, アイヴァン
    第13回(2020年度)JACET関東支部大会 2020年08月29日
  • Multimodality and negotiation in an L2 information-desk service encounter
    ブラウン,アイヴァン カロル,ドナルド
    会話分析ネットワークアジア:第3回第二言語相互行為シンポージウム 2019年05月25日
    会話分析ネットワークアジア
    梨花女子大学(韓国:ソウル)
  • Education for interactional competence in second languages: Some data from conversation-analytic studies and student-centered projects with implications for teacher education
    ブラウン,アイヴァン
    国際教師教育学会 2018年05月17日
    国際教師教育学会・上越教育大学
    新潟県妙高市・上越市・糸魚川市
  • Researching and teaching intercultural communicative competence through conversation-analytic approaches
    Ivan Brown
    大学英語教育学会 談話行動研究会 2017年07月01日
    大学英語教育学会(JACET)談話行動研究会 (共催:科学研究費基盤研究 (C)「英語話者と日本語話者による重複発話と 協調性の産出に関する異ジャンル間対照研究」 [代表: 竹田らら(東京電機大学)])
    東京電機大学
  • Employing conversation analysis and active learning to stimulate L2 interactional competence and interactional interculturality in an English conversation course for trainee English teachers
    ブラウン, アイヴァン
    2016年度異文化コミュニケーション学会第31回年次大会 2016年09月17日
    異文化コミュニケーション学会
    名古屋外国語大学
  • Developing a scale to assess possible L2 selves with specific foci on communication strategy use and EFL-appropriate target language communities
    ブラウン, アイヴァン
    全国英語教育学会第42回埼玉研究大会 2016年08月20日
    全国英語教育学会
    獨協大学 埼玉県草加市学園町
  • Relationships between pragmalinguistic awareness, proficiency and multiple motivational factors in a class of 2nd-grade university students
    ブラウン, アイヴァン
    第46回中部地区英語教育学会三重大会 2016年06月26日
    中部地区英語教育学会
    鈴鹿医療科学大学 白子キャンパス
  • Intercultural communicative competence: What is it, and how can we foster it in foreign language education?
    ブラウンアイヴァン
    JALT(全国語学教育学会)信州支部 2015年12月05日
    JALT(全国語学教育学会)信州支部
    長野市生涯学習センター
  • Self-assessment of intercultural (communicative) competence through auto-ethnographic journal writing and interviews: A case study of a content-based mini-thesis writing course
    ブラウン, アイヴァン
    大学英語教育学会 第54回(2015年度)国際大会 2015年08月30日
    大学英語教育学会
    鹿児島大学 郡元キャンパス
  • (会話データ提供)「Horror Movies and Paranormal Experiences」
    ブラウン, アイヴァン, 及び, エルダトン, サイモン
    CAN Kanto 会話分析データセッション研究会 2015年07月11日
    CAN Kanto
    大妻女子大学
  • Integrating mini-thesis writing with intercultural (communicative) competence: A case study
    ブラウン, アイヴァン
    第7回北東アジア言語教育学会 2015年05月23日
    全国語学教育学会(JALT)新潟支部
    新潟県立大学
  • Secondary school students’ orientations, motivation and intercultural attitudes and their changes during an overseas field trip
    Brown, Ivan, 渡辺政寿
    第44回中部地区英語教育学会、山梨大会 2014年06月22日
  • Oral Communication Strategies and Motivation
    Ivan Brown
    JALT2012(全国語学教育学会)第38回全国語学教育学会年次国際大会 2012年10月14日
  • Conversation Strategies: Teaching, Learning & Motivation
    Ivan Brown
    JALT新潟支部研究会 2012年07月14日
  • Investigating L2 motivation and oral communication strategies among Japanese learners of English
    Ivan Brown
    全英国応用言語学会 (BAAL): 第44回年次総合大会 2011年09月02日
  • Pragmalinguistic Awareness, Motivation and Proficiency
    Ivan Brown
    JALT (全国語学教育学会)『CUE2011年大会:Foreign Language Motivation in Japan』 2011年07月02日
  • Communication Strategies and Motivation
    Ivan Brown
    第三回北東アジア言語教育学会 2011年05月28日
  • The Effects of Teaching Conversational Strategies
    Ivan Brown
    JALT2010 (全国語学教育学会)第36回年次国際大会教材展示会 2010年10月22日
  • I Bring this House to Order! Debates and Sociolinguistics for Graduate English Majors
    Ivan Brown
    第二回北東アジア言語教育学会 2010年05月29日
  • The Influence of Cultural Content on Affective Variables: Explorations with University EFL Classes in Japan
    Ivan Brown
    第一回東北アジア言語教育学会 2009年05月30日
  • Projects, Cultures, Identities and World Englishes
    Ivan Brown
    JALT (全国語学教育学会) 第34回国際年次大会 2008年11月01日
  • Cyclical Syllabus Design, Autonomous Learning and Awareness-Raising in an English Conversation Course
    Ivan Brown
    JALT (全国語学教育学会)『CUE2008年大会』 2008年07月06日

競争的資金などの研究課題

  • Investigating interactional practices for intercultural communicative competence in English conversation: Data-driven qualitative exemplars and short-term and long-term developmental trajectories
    日本学術振興会:科学研究費助成事業
    研究期間 :2022年 - 2025年 代表者 : ブラウン アイヴァン
  • 相互作用動画のデータベースを用いた仮想学習コミュニティ構築を通した教育実習生の異文化間コミュニケーション能力の強化
    香港浸会大学:教授法開発研究助成事業
    研究期間 :2019年 - 2020年 代表者 : 黎國雄
  • Developing authentic teaching materials and activities for English conversation, based on the analysis of an expanding corpus of English spoken as a lingua franca between Japanese and cultural others
    独立行政法人日本学術振興会:科学研究費助成事業
    研究期間 :2018年 - 2020年 代表者 : ブラウン,アイヴァン
  • 小学校英語教科化に備えた単語認知メカニズムの解明と4技能を統合した語彙指導法開発
    独立行政法人日本学術振興会:科学研究費助成事業
    研究期間 :2015年 - 2018年 代表者 : 平野 絹枝
  • Creating a corpus of English spoken as a lingua franca between Japanese and cultural others: For the future purpose of developing authentic materials for conversation and intercultural training
    独立行政法人日本学術振興会:科学研究費助成事業
    研究期間 :2014年 - 2017年 代表者 : ブラウン, アイヴァン
  • 教員養成系大学における海外教育研修(英語圏)のためのカリキュラムと教材の開発
    上越教育大学:上越教育大学研究プロジェクト(一般研究)
    研究期間 :2011年 - 2013年 代表者 : ブラウン, アイヴァン
  • 小・中連携を意識した小学校英語の実践的研究-カリキュラム編成に焦点をあてて-
    独立行政法人日本学術振興会:科学研究費助成事業
    研究期間 :2007年 - 2008年 代表者 : 石浜 博之

受賞

  • 2022年08月 一般社団法人大学英語教育学会 2022年度大学英語教育学会褒賞(学会優秀賞)

社会貢献活動

社会貢献活動

  • 「異文化コミュニケーション及びアメリカ文学」(教員免許状更新講習)
    上越教育大学
    期間 :2014年 - 2014年
  • 「沖縄ハイサイ祭り」(一部)
    上越ちゃんぷるず映画上映実行委員会
    期間 :2014年 - 2014年
  • 「How to Teach English Effectively in English」
    新潟県教育委員会、高等学校教育課
    期間 :2015年 - 2015年
  • 「小学校英語・異文化コミュニケーション」(教員免許状更新講習)
    上越教育大学
    期間 :2015年 - 2015年
  • 「英語の指導法及び関連分野(英語学・異文化コミュニケーション)」教員免許状更新講習
    上越教育大学
    期間 :2016年 - 2016年
  • 「比較文化(H1)」
    上越教育大学 上記事業の検討委員会
    期間 :2016年 - 2016年
  • 「英語の指導法及び関連分野(英語学・異文化コミュニケーション)」教員免許状更新講習
    上越教育大学
    期間 :2017年 - 2017年
  • 「比較文化(H2)」
    上越教育大学 上記事業の検討委員会
    期間 :2017年 - 2017年
  • 「Activities and Discussions to Contribute to Effective English Teaching and Learning」
    新潟県教育委員会、高等学校教育課
    期間 :2017年 - 2017年
  • 国際教師教育学会(ISfTE)2018年日本大会
    ISfTE, 上越教育大学
    期間 :2018年 - 2018年
  • 「比較文化(H1)」
    上越教育大学 上記事業の検討委員会
    期間 :2018年 - 2018年


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.